Logo Nedir? Önemi Nedir?

Bir firmanın misyon ve vizyon tanımı temelinde özgün kişiliğini temsil eden sembollere logo denir. Logo tasarımı bir şirketin görünen yüzünü oluşturur. Bulunduğu sektörde, piyasa aktörleri içerisinde ayırt edilmesini sağlar ve farkındalık yaratır. Firmanın kurumsal ilkeleriyle bütünleşir ve her ortamda firmayı temsil eder.

Logo sadece firmalar için değil markalar için de temsil edici özellik taşır. Bazen firma’nın kendisi markalaşır ve bu şekilde anılır. Bazen de bir firma kendisi geri planda kalır fakat pek çok ürün grubunda farklı markalarla göz önünde olur. Dolayısıyla logo tasarımı hem firmalar hem de markalar için özel tasarımla oluşturulmalıdırlar.

Logolar genel olarak iki bölümden oluşurlar: Logo Type ve Logo Mark

Logo Type Nedir?

Bir firmanın ya da markanın logosunda metin olan kısma Logo Type diyoruz. Bazen logolar sadece logo type’dan oluşur. Facebook, Vogue, Coca Cola, FedEx, Yahoo, Netflix, CNN, Canon gibi logolar buna örnektir. Burada renk ve metin üzerindeki küçük oynamalar ayırdedici özellik katarlar. Yalnızca type olarak kullanılan logolar firma ve markanın isminin daha kolay akılda kalmasına hizmet ederler.

Logo Type kısmı yaratıcılığa açık olmakla birlikte tasarım açısından çok özgün sonuçlar ortaya koymayabilir. Bu nedenle logo’nun daha da benzersiz olmasını sağlayan daha benzersiz ve özgün çizimlere ihtiyaç vardır. Bunun için Logo Mark logonun esas kimliği ortaya çıkartılır.

Logo Mark Nedir?

Logo Mark ya da amblem, logoların kendisine has çizimlerle oluşturulmuş parçasıdır. Amblem genellikle logo type ile birlikte kullanılır. Fakat çok meşhur ve tanınma sorunu olmayan markalar Logo Mark kısmını yalnız başına da kullanmaktadırlar. McDonalds logosu logo type ve logo mark’tan oluşmakla birlikte M şeklindeki logo mark sıklıkla yalnız başına kullanılmaktadır. Benzer şekilde Apple, Shell, Twitter, Adobe, Nike gibi firmaların logo mark kısımları yazı bulunmadan sık sık yalnız başına kullanılmaktadır.

Henüz tanınmayan, ismi tam olarak hafızalara yerleşmemiş firma ve markalar için logo mark’ın yalnız kullanımı doğru değildir. İnsanların zihinlerinde bir anlam uyandırmayacağı gibi firma isminin yazılmaması sebebiyle tanınmaya da engel olacaktır.

Bu tip kullanım sadece çok güçlü markalar için uygundur. Ve bu şekildeki kullanım tarzı markanın güçlü imajını göstermekte ve güçlendirmektedir.

Logo Mark kısmı, logonun yaratıcılığa en açık bölümüdür. Özgünlük ve görsel tatmin logo mark kısmında ortaya çıkmaktadır.

Logo Type ve Logo Mark birlikte kullanılarak oluşturulan ve kullanılan logolar yeni işe başlayan firmalar için daha doğru ve daha avantajlıdır. Pazarlama ve reklam faaliyetleri sonucu firmanın bilinirliği arttıkça sadece logo mark kullanılarak güçlü marka vurgusu yapılabilir.

Logo Tasarımı Nasıl Olmalı?

Kurumsal kimliğe sahip bir şirketin logosu kurumsal ilkeleri, misyon ve vizyon tanımları üzerine oturtulabilirse iyi olur. Tasarımın sade ve net olması genellikle avantaj sağlamakla birlikte bazen karmaşık ve zor anlaşılır logolar da gerekli olabilir. Hatta bazen bu tip logolar daha etkili olabilmektedir.

Logo tasarımı özgün olmalıdır. Başka firmaların logolarına özenmek, onları bir şekilde taklit etmeye çalışmak, firmanın kendisinden çok taklit edilen firmaya fayda sağlar. Her firma kendi kimliğine ve kişiliğine uygun bir logoya sahip olmalıdır.

Seçilen renk, yazı karakteri ve çizilen amblemi ile logo firmanın veya markanın kimliğini ve kişiliğini doğru yansıtmalıdır. Yanlış imajlar uyandırmamalı, işletme hakkında net ve açık fikirler verebilmelidir. Örneğin bir oteller zincirinin ev şeklinde kullanacağı amblem gayrimenkul şirketi olarak algılanabilir. Logo mark çizimiyle doğru mesajlar vermelidir.

Logonun tek renkli ya da çok renkli olması önemli değildir. Sadece matbaa baskısında maliyetlere etki eder. Fakat hangi renklerle kullanılırsa kullanılsın uyumlu bir görünüm sağlanabilmelidir. Çok renkli bir logonun bir de karmaşık çizimlerle birleşmesi halinde kafa karışıklığını arttıracağı ve akılda kalıcılığı zorlaştıracağı aşikardır. Bu nedenle çok renk kullanılacaksa daha basit çizimler ve font tipleri seçilmesi daha doğru olur. Google ve Lego logolarını bunlara örnek olarak verebiliriz.

Sektörel olarak renk seçimi önemlidir. Yeşil, mavi, kırmızı, sarı, turuncu veya karışık renkler farklı hisler ve farklı izlenimler uyandırabilir. Sıcak renk ve soğuk renk ayrımı doğru yapılmalıdır. Siyah renk elit ve ciddi izlenimler uyandırır. Yanlış kullanılması halinde ruhsuz ve cansız bir görüntü çizebilir. Ciddiyet gerektiren bir işte mor veya fuşya gibi renkler kullanmak imaj zedeleyici olabilir. Yine sağlık sektöründe huzur vermesi açısından mavi ve yeşil tonları tercih edilir. Mavi ve yeşil güven uyandırması arzu edilen bütün sektörlerde tercih sebebidir. Turuncu, kırmızı gibi sıcak renkler daha dikkat çekici daha dinamik daha canlı işlerde tercih edilir. Bu tip renk algılarına dikkat etmek gerekir.

Logo tasarımı yapılırken dikkat edilecek diğer bir unsur çeşitli kullanım alanlarına uygun olmasıdır. Kare, dikdörtgen, yatay, dikey, daire gibi alanlarda nasıl kullanılacağı kurumsal kimlik kılavuzunda detaylı bir şekilde belirlenmelidir. Ayrıca video formatlarındaki kullanım şekli belirlenmelidir. Hangi renk yüzeylerde ne şekilde kullanılacağı, dişi ve erkek kullanım şekilleri, tek renkli ve çok renkli kullanımları detaylı bir şekilde tespit edilmelidir. Beyaz, siyah veya kraft kağıt zemininde ne şekilde kullanılabileceğini önceden belirlemek doğru olacaktır. Çok büyük ebatlarda veya çok küçük ebatlarda kullanılması gerektiğinde bunun ne şekilde yapılacağı yine net bir şekilde belirlenmelidir.

Logonun renklerinin CMYK ve RGB sistemlerdeki renk değerleri kesin olarak belirtilmelidir. Baskı için spot renk kullanılıyorsa bunun renk kodu standart olarak her yerde belirtilmelidir. Renk kodları Pantone, RAL gibi renk standartlarıyla belirlenmiştir.

Bir logo tasarımının farklı platformlarda farklı amaçlarla kolayca kullanılabilmesi için vektörel olarak hazırlanması gerekir. Vektör çizimler üzerinde değişiklik yapmak daha kolaydır ve gerektiğinde bitmap çevirisi kolaylıkla yapılabilmektedir. Bir grafiker’in ne şekilde çalıştığını anlamak bakımında “Grafiker Kimdir?” başlıklı yazımıza bakmanızı tavsiye ediriz.